Румсервиз
Рум сервизът - сервиране на храни и напитки в хотелската стая- е първото нещо, за което всеки се сеща, когато стане дума за хотелско обслужване. Освен генератор на допълнителни приходи, той е чудесна възможност да поглезим госта и да го накараме да се почувства специален. Излишно е да коментираме колко е важен за всеки хотел.
Клиентите
Има хора, които по една или друга причина не могат или не искат да се хранят извън стаята си. Ако госта е неразположен и не се чувства добре или пък е известна личност, която не желае да бъде обект на внимание в ресторанта или просто е изморен в края на деня и желае да хапне на спокойствие в стаята си – то румсървизът е за него е единствената опция.
Работно време
Петзвездните хотели предлагат услугата 24 часа в денонощието, макар и през малките часове приходите понякога да не оправдават вложените разходи, но тук вече говорим и за престиж. В крайна сметка, въпрос на мениджърско решение е дали услугата ще се предлага денонощно, но в едно нещо няма спор – тя задължително трябва да присъства в портфолиото на хотела и да бъде предлагана по такъв начин, че гостите да остават удволетворени от нейното качеството и хотелът да бъде на печалба.
Поръчката
В България в повечето хотели поръчката се приема по телефона от сервитьорите в ресторанта. Недостатък на тази система е, че понякога, когато персонала е зает да обслужва клиентите на ресторанта, няма кой да отговори на повикването. Не рядко гостите се обаждат за румсървиз на рецепция и ако рецепционистът е професионалист, той може да вземе поръчката и да я придвижи към ресторанта.
На този принцип работи системата “One touch service”. Всички обаждания на госта за питания и услуги преминават през рецепцията, чрез натискането само на един бутон на телефона – обикновено това е цифрата „9”. Румсървиза не прави изключение и също се поръчва по този начин. Тази система е успешно приложена в повече от 350 хотела на Rezidor по целия свят. Предимствата са ,че госта лесно разбира на кой номер да позвъни без да е нужно да търси информация и винаги има човек насреща, който ще отговори на повикването. Недостатък е, че все пак рецепционистът не винаги знае, какво има и какво няма в кухнята, кое ястие или напитка е в промоция и трябва да се набляга, а освен това той не е заинтересован да продава, защото продажбата все пак касае друг отдел.
Класически начин за поръчване на румсървиз е поставянето на картон на дръжката на вратата с заявка за закуска в стаята – където госта упоменава каква да бъде тя и в колко часа да бъде сервирана.
Менюто
Елитните хотели предоставят на гостите меню за рум-сервиз. То се поставя на видно място в всяка една от стаите. Добра опция е то да се постави в рамка в хотелските асансьори. Обикновено румсервиз менюто е стегнат, съкратен вариант на това, което се използва в ресторанта на хотела, но разбира се може и да включва ястия специално предлагани за сервиране по стаите. Нормално е цените в него да бъдат по високи в сравнение с тези в ресторанта. Вариантите са два –в първия цените са процентно завишени, а във втория вариант към всяка сметка се начислява “Room service charge”- допълнителна такса независеща от размера на поръчката. Недостатък на втория вариант е че той изяжда бакшиша на сервитьора а единственото му предимство е, че подтиква клиента да слезе в ресторанта(ако това може да се брои за предимство).
Подготовката
- Използвайте само служебния асансьор за да стигнете до етажа.
- Използвайте най-краткия път до стаята.
- Придвижвайте се по протежение на коридорите тихо и бодро.
- При достигане на правилната стая, звънете на звънеца или чукнете на вратата два пъти и обявявете с ясен глас "Room Service".
- Поздравете когато гостът отвари вратата.
- Анонсирайте това което носите-„Вашата вечеря госпожа Иванова”
- Допитайте се с госта, къде да поставите таблата.
- Ако поръчката е е рано сутрин, предложете да дръпнете завесите.
- Ако се сервира храна покрита с капаци повдигнете ги и покажете ястието на госта.
- Попитайте госта дали всичко е наред и дали желае още нещо.
- Попитайте госта кога ще бъде удобно да отсервирате посудата.
- Пожелайте добър апетит.
- Поднесете сметката за подпис
- Излезте от стаята с тихо затваряне.
Оборудване
За качествено изпълнение на поръчките освен класическите прибори които се ползват в ресторанта е хубаво да има и оборудване специално предназначено за целта.
Табли – те трябва да бъдат удобни и здрави, за предпочитане с нехлъзгава повърхност.
Количка за сервиране-в петзвездните хотели има такива с отоплители.
Метални капаци за покриване на ястията - държат се в ловератор за да са горещи и да задържат температурата на топлите ястия.
Термокани за чай и кафе- с вместимост до 400 мл
Шампаниери за вино-за сервиране на шампанско и бяло вино.
Шендер – използва се в по големите хотели ,като на него се подреждат табли заредени с необходимите компоненти за сервиране в стаята, като сол и пипер, прибори, салфетка и мат за таблата, коктиера за яйце и така нататък.